Vedtægter for Helsingør Badminton Klub
Opdateret januar 2023
§ 1
Navn og hjemsted
Foreningen Helsingør Badminton Klub også kaldet HBK er stiftet den 16. oktober 1940 og har hjemsted i
Helsingør Kommune.
Foreningen er gennem Sjællands Badminton Kreds (Badminton Sjælland) tilsluttet Danmarks Badminton
Forbund (badminton Danmark) under Danmarks Idræts-Forbund (DIF) og er underlagt disses love og
bestemmelser. Klubben kan endvidere være medlem af Dansk Handicap Idræts-Forbund og DGI. Klubben er
tilsluttet Helsingør Sports Union (HSU)
§ 2
Formål
Foreningens formål er at dyrke badminton og med udgangspunkt i fællesskabet og det sociale liv i klubben at
udbrede kendskabet til denne idræt. Det er endvidere foreningens formål at udvikle medlemmernes lyst til at
engagere sig og tage et medansvar i foreningen.
§ 3
Medlemskab
Som aktivt medlem kan optages enhver, der er fyldt 3 år.
Optagelse af passive medlemmer kan ske uanset alder. Passive medlemmer har ikke adgang til selve
idrætsudøvelsen, men er valgbare til bestyrelsen.
Medlemmerne er forpligtet til at overholde foreningens vedtægter og leve op til foreningens formålsbestemmelse.
Endeligt afslag på medlemskab af foreningen skal efter anmodning fra den, der ønsker medlemskab,
forlægges generalforsamlingen.
§ 4
Indmeldelse
Indmeldelse skal ske skriftligt via Klubmodul/klubbens hjemmeside. For medlemmer under 18 år skal
indmeldelsesblanketten underskrives af forældre eller værge. Indmeldelsen er bindende for hele sæsonen,
dog kan bestyrelsen i særlige tilfælde dispensere herfor.
§ 5
Udmeldelse
Udmeldelse skal ske skriftligt til foreningen med en måneds varsel til udgangen af en kontingentperiode. I
forbindelse med udmeldelse skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med foreningen
afvikles.
§ 6
Kontingent
Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af
bestyrelsen.
§ 7
Restance
Kontingentet skal være betalt inden udgangen af forfaldsmåneden.
§ 8
Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade
for foreningen, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.
I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen afgøres på førstkommende
generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.
En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af foreningens
vedtægter.
§ 9
Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender. Ordinær generalforsamling
afholdes én gang årligt inden udgangen af september måned.
Indkaldelse med angivelse af dagsorden og indkomne forslag skal finde sted med mindst 2 ugers varsel ved
opslag på klubbens hjemmeside og på opslagstavle i hallen.
Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen
senest 1 uge før generalforsamlingens afholdelse. Er der indkommet forslag, fremlægges disse på klubbens
hjemmeside sammen med dagsorden og det reviderede regnskab sådan, at dette er tilgængeligt for
medlemmerne senest 3 dage før generalforsamlingen.
Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde.
Stemmeret har alle aktive medlemmer, som ikke er i kontingentrestance. Der kan kun stemmes ved personligt
fremmøde.
En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
§ 10
Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
1) Valg af dirigent og referent
2) Bestyrelsens beretning for det forløbne år
3) Forelæggelse af årsrapport (inkl. revideret regnskab) for det forløbne år til godkendelse
4) Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for det kommende år til godkendelse
5) Fastsættelse af kontingent
6) Behandling af indkomne forslag
7) Valg af formand (i lige år)
8) Valg af kasserer (i ulige år)
9) Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer
10) Valg af to suppleanter til bestyrelsen
11) Valg af revisor og revisorsuppleant
12) Eventuelt
§ 11
Generalforsamlingens ledelse
Forhandlingerne på generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke
må være medlem af bestyrelsen.
Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om foreningens
opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 17 og 18.
Afstemning skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det. Ved personvalg dog på
forlangende. Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og
underskrives af dirigenten.
§ 12
Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst en
femtedel af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom
med en angivelse af det emne, som ønskes behandlet.
Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til
indkaldelsen, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære
generalforsamling.
§ 13
Bestyrelsen
Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan
nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. Dog skal bestyrelsen
nedsætte ungdomsudvalg og seniorudvalg.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen
af dens medlemmer, herunder formanden eller kassereren, er til stede. Vedtagelser træffes ved almindeligt
stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. Over bestyrelsens forhandlinger
føres en protokol.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til vedtægten.
Bestyrelsen består af en formand, en kasserer og yderligere 2 til 6 medlemmer og vælges for to år ad gangen
på den ordinære generalforsamling. Formanden og op til 3 bestyrelsesmedlemmer er på valg i lige år, medens
kassereren og op til 3 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år.
Valgbare til bestyrelsen er medlemmer, der er myndige eller fylder 18 år i valgperioden og har stemmeret, jf.
§ 9.
§ 14
Regnskab
Foreningens regnskabsår er 1. juli til 30. juni. Første regnskab efter omlægning går således fra 1. april 2013
til 30. juni 2014. Bestyrelsen skal senest 3 uger inden generalforsamlingen afgive årsrapport for det foregående
år til revisoren. Årsrapporten forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være
forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
§ 15
Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant. Revisoren
skal hvert år inden generalforsamlingen gennemgå årsrapporten og påse, at beholdningerne er til stede.
Revisionsformen er regnskabsmæssig revision, og årsrapporten forsynes med en påtegning. Revisoren har til
enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.
§ 16
Tegning og hæftelse
Foreningen tegnes af formanden og kassereren i forening, eller ved en af disses forfald af formanden eller
kassereren i forening med 2 bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen kan meddele et medlem fuldmagt til at tegne
foreningen på specifikke områder. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af
generalforsamlingen. Ligeledes skal låneoptagelse godkendes af generalforsamlingen. Den samlede
bestyrelse skal i disse tilfælde tegne foreningen.
Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler
foreningen.
§ 17
Vedtægtsændringer
Ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer
er for forslaget.
§ 18
Opløsning
Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særligt indkaldt ekstraordinær
generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af foreningens
stemmeberettigede medlemmer er til stede.
For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås
et sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling,
hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede
medlemmer der er til stede.
På generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om, hvilke almennyttige/almenvelgørende formål,
foreningens formue, herunder eventuel fast ejendom og løsøre, skal tilgå.
Godkendt på generalforsamlingen den 23. januar 2023.